Topchefs nemen plaats in jury Nederlandse finale Bocuse d’Or

22 augustus, 2023

Topchefs in de vakjury van Bocuse d'Or Nederland

Maandag 18 september is het zover. Dan vindt de Nederlandse finale van Bocuse d’Or tijdens horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam plaats. Zeven topchefs nemen plaats aan de vakjurytafel. Aan hen de eer om de chef te kiezen die Nederland culinair mag vertegenwoordigen tijdens de Europese finale in het Noorse Trondheim. Vijf finalisten en hun commis gaan de strijd met elkaar aan.

Voorzitter van Bocuse d’Or Nederland, François Geurds, heeft een imposante jury voor de Nederlandse finale samengesteld. “Het is geweldig om samen met deze topkoks te mogen jureren. Het is een vakjury van SVH Meesterkoks en chefs die geëerd zijn met vele Michelinsterren. Fantastisch dat zij 18 september acte de presence geven bij de Nederlandse finale op Gastvrij Rotterdam. Uiteindelijk kiezen zij de winnaar die Nederland mag gaan vertegenwoordigen tijdens de Europese finale in Trondheim volgend jaar maart”, aldus Geurds.

De juryleden zijn:
Cees Helder, SVH Meesterkok en de eerste driesterrenchef van Nederland
• Stefan van Sprang, Aan de Poel**, Amstelveen
Jarno Eggen, SVH Meesterkok, De Groene Lantaarn**, Staphorst
• Alain Caron, Café Caron (Bib Gourmand), Petit Caron, Cantine de Caron en de Gouden Reael, Amsterdam
• Richard van Oostenbrugge, 212**, De Juwelier*, Bistro de la Mer*, De Mark, Amsterdam
• Jan Smink, Smink*, Wolvega
François Geurds, SVH Meesterkok, FG Restaurant**, FG Food Labs*, Rotterdam

Keukenjury
De vakjury zal op de wedstrijdvloer worden bijgestaan door een keukenjury. Deze bestaat uit SVH Meesterkok André van Doorn en SVH Meesterkok Marco Poldervaart (’t Havenmantsje in Harlingen). Poldervaart is tevens de wedstrijdleider in Rotterdam. Van Doorn en Poldervaart kennen de wedstrijd als geen ander: ze waren ooit zelf deelnemer / coach en commis.

Hygiëneprijs
Ook wordt er dit jaar weer een hygiëneprijs namens partner Tork uitgereikt tijdens de finale. Deze prijs is voor de chef-kok die tijdens de wedstrijd het meest hygiënisch te werk gaat.

Presentatie
De presentatie van de Nederlandse finale van Bocuse d’Or ligt in handen van televisiekok Mounir Toub. Net als voorgaande editie verzorgt hij de presentatie van de prestigieuze wedstrijd. Mounir Toub is bekend van 24Kitchen, Kook mee met MAX en andere programma’s.

Finalisten en commis
De deelnemers zijn:

Chef: Louis Craninckx
Commis: Yop Husken
Restaurant: Odille, Sint-Oedenrode

Chef: Jos van der Noll
Commis: Valentijn van Rouwendaal
Restaurant: Le Nord, Bilthoven

Chef: Djailany van de Laarschot
Commis: Nick Slegers
Restaurant: Nastrium, Helmond

Chef: Mitchell Tromp
Commis: Sven Faasen
Restaurant: Cuisine d’ Amis, Oostvoorne

Chef: Marco van der Wijngaard
Commis: Stijn de Jong
Restaurant: ’t Amsterdammertje, Loenen aan de Vecht

De opdracht: vis- en vleesgerecht
De opdracht die de finalisten moeten uitvoeren is het bereiden van een vis- en een vleesgerecht met verplichte ingrediënten als zalm, mosselen, kalfshaas, zwezerik en kalfswang. Beide gerechten moeten worden begeleid door drie garnituren en een saus.

Officiële partners
Deelname aan de prestigieuze internationale Bocuse d’Or wedstrijden wordt mogelijk gemaakt door de officiële partners van Bocuse d’Or Nederland: Bidfood, Gastvrij Rotterdam, Kia De Beer, CHEF Néstle Professional, Tork, Schaap & Citroen, Le Nouveau Chef, BRITA, Koppert Cress, SVH, VanDrie Group, VINVIN, BModesto, Sunset of Holland, Raspberry Craft, Imperial Heritage Caviar, Spijker en Co, François Geurds Group, Veltman Vis, Entree Magazine en De RestaurantKrant. Ook partner worden? Neem dan gerust contact op met het bestuur.

Over Bocuse d’Or
De grote wereldfinale om Bocuse d’Or vindt elke twee jaar in januari plaats en wordt gehouden in de Franse stad Lyon. In totaal gaan teams uit 24 landen van over de hele wereld de strijd aan. In het tussenliggende jaar vinden over de hele wereld op alle continenten de voorrondes plaats, zoals Bocuse d’Or Europe in Europa, Copa Azteca voor Zuid-Amerika en Bocuse d’Or Asia voor de landen in Azië. Tijdens de voorrondes op de verschillende continenten moeten de deelnemende landenteams zich kwalificeren voor een plaats bij de wereldfinale in Lyon.

Bocuse d’Or Nederland
Stichting Bocuse d’Or Nederland is opgericht om Nederlandse deelname aan de prestigieuze internationale Bocuse d’Or wedstrijden mogelijk te maken. Bocuse d’Or is de grootste gastronomische competitie van de wereld. Vijf kandidaten gaan de strijd met elkaar aan tijdens de Nederlandse finale op maandag 18 september 2023 op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. De Europese finale is in Trondheim in Noorwegen op 19 en 20 maart in 2024, gevolgd door de wereldfinale in Lyon in 2025.

Voor meer informatie zie www.bocusedornederland.nl

Beeld: Buro Food