Over de Meestertitel
Een horecabelevenis op niveau
Als je te gast bij een SVH Meester, dan ben je verzekerd van een horecabelevenis op niveau. De SVH Meestertitel is de hoogste graad van vakbekwaamheid die iemand in de horeca kan behalen. SVH Meesters behoren tot de top van de Nederlandse horeca. De SVH Meestertitels zijn inmiddels een keurmerk geworden, een begrip dat niet meer is weg te denken uit de Nederlandse horeca.
SVH Meesters leveren bovendien een grote bijdrage aan het imago van het horecavak en stimuleren professionals om het beste uit zichzelf te halen. Samen met SVH zetten zij zich in om de vakbekwaamheid in de Nederlandse horeca te vergroten, zodat gasten kunnen genieten van een plezierige en onbezorgde ervaring in de horeca. Dat doen ze onder meer door workshops en gastlessen te verzorgen, te jureren bij wedstrijden en inhoudelijk bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe examens en leermiddelen van SVH. Ook zetten zij zich in om jongeren te inspireren en te stimuleren om ook te gaan voor het hoogst haalbare in het vak.
Geschiedenis SVH Meestertitels
In het jaar 1980 zijn de eerste SVH Meesterkoks geslaagd voor de Meesterproef. Vanaf dat moment staan de SVH Meestertitels symbool voor de hoogste graad van vakbekwaamheid die in de Nederlandse horeca te behalen is. In 1987 zijn de eerste Meesters geslaagd voor de meesterproeven SVH Meestergastheer-/vrouw, Meesterschenker en Meesterijsbereider. In 1988 verwelkomden we de eerste SVH Wijnmeesters, gevolgd door de eerst Meesterhorecaondernemer in 2017.
SVH Meesterproef
Wie SVH Meester wil worden, heeft al een hele route afgelegd. Hij beschikt niet alleen over een wand vol vakdiploma’s en jarenlange ervaring op hoog niveau, hij heeft ook de SVH Meesterproef doorstaan, een zware beproeving. Een lange dag – of bij ijsbereiders zelfs 2 dagen – wordt de kandidaat SVH Meester met zijn team op de proef gesteld. Daarbij prikken de kritische ogen van de verschillende SVH Meesters uit de Plaatselijke Commissie Meesterproef in zijn rug. Niet alleen het niveau van de gerechten, dranken en ijscreaties bepaalt hun eindoordeel, ook communicatieve vaardigheden, organisatietalent en hygiënebeleid zijn onderdeel van de beoordelingslijst met meer dan 100 punten.