Ricardo Eshuis en Alain Alders terug bij bestuur Bocuse d’Or Nederland, nieuw Maarten Ploeger

24 mei, 2023

Bocuse d'Or

Het bestuur van Bocuse d’Or Nederland heeft sinds maart 2023 drie nieuwe bestuursleden: SVH directeur Ricardo Eshuis, SVH Meesterkok Alain Alders en Maarten Ploeger, apotheker van huis uit met een passie voor koken. Ricardo Eshuis zat eerder al in het bestuur en neemt met zijn toetreden het penningmeesterschap voor zijn rekening. Chef-kok Alain Alders is ook weer terug in het bestuur en mede verantwoordelijk voor de partnerships. Het nieuwe bestuurslid Maarten Ploeger is secretaris van het bestuur en ook betrokken bij de partnerships.

Het werk van Ricardo Eshuis als directeur van SVH en de doelstellingen van Bocuse d’Or liggen logisch in elkaars verlengde. De branche zoekt vakbekwame koks. Bocuse d’Or staat voor het hoogste wedstrijdniveau dat te behalen is voor (jonge) koks. De titel SVH Meesterkok staat voor de hoogste graad van vakbekwaamheid in de Nederlandse horeca. SVH stimuleert het opleiden van nieuwe koks die de ambitie hebben de top te gaan halen, om een carrière te starten en te streven naar het voor hen hoogst haalbare niveau.

Alain Alders werkte vele jaren op sterrenniveau bij Landgoed Duin & Kruidberg. Hij is al langer actief als gastchef, keynote spreker en consultant voor gastronomische concepten en voedselproducenten wereldwijd. Sinds 2022 is hij F&B manager van The Duke Golf in Nistelrode met de opdracht dit concept uit te breiden. Met als voorbeeld De Vrienden van Jacob. Samen met mede-bestuurslid en SVH Meesterkok Marcel de Leeuw en Maarten Ploeger zal Alain Alders zich vooral richten op partnerships.

Maarten Ploeger werkt als apotheker en heeft een passie voor koken. Naast zijn werk als apotheker geniet hij van rustige momenten in de keuken, waar hij nieuwe recepten ontwikkelt en zijn culinaire creativiteit de vrije loop laat. Het bereiden tot perfectie zit in het bloed van een apotheker. Zo komen zijn professie en hobby samen. Maarten Ploeger heeft twee keer de titel Nederlands kampioen barbecueën op zijn naam staan. Hij vindt het een eer om het bestuur van Bocuse d’Or Nederland te mogen ondersteunen in een stukje organisatie en het uitwerken van de visie en missie van Bocuse d’Or Nederland. Daarnaast wil hij nieuwe partners betrekken bij Bocuse d’Or Nederland om zo samen de Road to Lyon succesvol te laten zijn.

Betekenisvolle inzet
Met de komst van de drie nieuwe bestuursleden, hebben er ook twee leden afscheid genomen: Anita Brouwer en Melanie Buiteman. Het bestuur is ze dankbaar voor hun enthousiaste en betekenisvolle inzet. Anita Brouwer heeft bijna 10 jaar met volle energie het secretariaat gevoerd, wedstrijden georganiseerd en de boekhouding gedaan. Taken die nu grotendeels door SVH worden uitgevoerd als partner van Bocuse d’Or.

Het bestuur bestaat sinds maart 2023 uit de volgende leden:
• Voorzitter, SVH Meesterkok François Geurds, FG Restaurant**, Rotterdam
• Secretaris en relatiemanager, Maarten Ploeger, apotheker met een passie voor koken
• Penningmeester, Ricardo Eshuis, directeur Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH)
• Relatiemanager, SVH Meesterkok Marcel de Leeuw, Nestlé Professional
• Relatiemanager, SVH Meesterkok Alain Alders, alainalders.nl
• Wedstrijdleider, SVH Meesterkok Marco Poldervaart, restaurant ‘t Havenmantsje, Harlingen
• Wedstrijdcoach, SVH Meesterkok André van Doorn

Nederlandse finale Bocuse d’Or 18 september 2023
Stichting Bocuse d’Or Nederland is opgericht om Nederlandse deelname aan de prestigieuze internationale Bocuse d’Or wedstrijden mogelijk te maken. Bocuse d’Or is de grootste gastronomische competitie van de wereld. Maximaal vijf kandidaten gaan de strijd met elkaar aan tijdens de Nederlandse finale maandag 18 september 2023 op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. De Europese finale is in Noorwegen op 19 en 20 maart 2024, gevolgd door de wereldfinale in Lyon in 2025.

Officiële partners
Deelname aan de prestigieuze internationale Bocuse d’Or wedstrijden wordt mogelijk gemaakt door de officiële partners van Bocuse d’Or Nederland: Perridon Holdings, CHEF Néstle Professional, Tork, BRITA, VanDrie Group, BModesto, Imperial Heritage Caviar, Koppert Cress, SVH, Le Nouveau Chef, François Geurds Group, Gastvrij Rotterdam, Entree, De RestaurantKrant, Spijker en Co en Raspberry Craft. Ook partner worden? Neem dan gerust contact op met het bestuur.

Voor meer informatie zie www.bocusedornederland.nl of neem contact op via info@bocusedornederland.nl