Noël Vanwittenbergh ontvangt nieuwe Joop Braakhekke Hospitality Award tijdens opening 10e editie Gastvrij Rotterdam

18 september, 2023

Uitreiking Joop Braakhekke hospitality award

De nieuwe Joop Braakhekke Hospitality Award is gelanceerd én uitgereikt tijdens de opening van de 10e editie van Gastvrij Rotterdam. SVH Wijnmeester Noël Vanwittenbergh ontving deze ochtend de award en ging naar huis met de speciale oorkonde en gouden speld.

De komende drie dagen viert horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam haar 10-jarig jubileum. Een horecavakbeurs, gericht op gastronomie, waar Joop Braakhekke zelf ook graag bij aanwezig is geweest. Vanwege dit gegeven en het waardige erepodium dat geboden wordt door Gastvrij Rotterdam is besloten om de Joop Braakhekke Hospitality Award te (her)introduceren. Als icoon in de horecawereld stond hij bekend als kookgek, ondernemer, culinair creatuur en levensgenieter.

Onder begeleiding van de juryleden (Thérèse Boer, Erwin Walthaus, Frank Visser, Ricardo Eshuis en Sheila Struyck) werd de oorkonde vanochtend uitgereikt. De winnaar van de Joop Braakhekke Hospitalty Award, Noël van Wittenbergh, krijgt onder andere de bijzondere opdracht om in het gedachtegoed van Joop een aankomend talent (vanuit de zwarte brigade) een jaar te begeleiden en kennis over te dragen. Met de Joop Braakhekke Apprentice Award die daarbij hoort, heeft Marly Sauer ook haar oorkonde binnen. Gedurende het komende jaar zullen zij samen een aantal incentives en opdrachten uitvoeren, die de vele facetten rondom het vak van restaurateur onder de aandacht brengen bij het grote publiek, maar ook als doel heeft jonge talenten te enthousiasmeren en werven voor het beroep.

Over Noël Vanwittenbergh
SVH Wijnmeester Noël Vanwittenbergh is een vooraanstaande sommelier, bekend om zijn uitzonderlijke smaakpalet en toewijding aan de wereld van wijn. Met een carrière van meer dan dertig jaar, heeft hij een onuitwisbare indruk gemaakt op de wereld van de gastronomie. Hij is eerder bekroond met de eretitel Honorary Gastronomy Sommelier. Zijn reis bracht hem naar het befaamde restaurant Ciel Bleu** in Hotel Okura in Amsterdam, waar hij meesterlijke wijncombinaties heeft samengesteld die de culinaire ervaring naar nieuwe hoogten tillen. Noëls expertise en passie voor wijn hebben hem respect in de branche opgeleverd en hem tot een integraal onderdeel gemaakt van de voortreffelijke culinaire erfenis van Ciel Bleu.

Over Marly Sauer
Marly Sauer won vanochtend de Joop Braakhekke Apprentice Award. Op dit moment is de 21-jarige werkzaam bij restaurant t’Lansink in Hengelo. Ze deed al aan meerdere wedstrijden mee waar ze veel geleerd heeft, en door deel te nemen aan de Cas Spijkers Academie zet ze dit voort en hoopt ze dat meer jonge professionals zich willen laten opleiden in het mooie vak.

De award uitreiking zal jaarlijks terugkeren op Gastvrij Rotterdam en sluit naadloos aan bij het overkoepelende thema van de opening en vakbeurs: Duurzaamheid & Talentontwikkeling. Op het podium waren onder meer Paul Fagel, de sterrenchefs die de Nederlandse Finale van de Bocuse d’Or jureren (waaronder de eerste 3-sterrenchef van Nederland, Cees Helder) én Jet Loos, die namens Nederland in oktober meedoet aan de wereldfinale van de S.Pellegrino Young Chef Academy Competition in Milaan, te zien. Ook sprak Marijke Vuik vanuit haar rol als voorzitter bij Koninklijke Horeca Nederland en werd de Week van de Horeca gestart tijdens de opening van de beurs.

Over Gastvrij Rotterdam
De 10e editie van Gastvrij Rotterdam wordt gehouden van 18 tot en met 20 september 2023. Drie dagen lang staan gastvrijheid, beleving en kwaliteit centraal op de horecavakbeurs in Rotterdam Ahoy, met een toonaangevend programma. Als gastronomisch platform voor ambitieuze horecaprofessionals biedt de beurs meer dan 450 leveranciers van food en non-food producten en diensten én een uitgebreid programma. Alle informatie is te vinden via www.gastvrij-rotterdam.nl.