Marco van der Wijngaard wint voor tweede keer Nederlandse finale Bocuse d’Or

19 september, 2023

Marco van der Wijngaard winnaar Bocuse d'Or 2023

Maandag 18 september 2023 tijdens horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam is Marco van der Wijngaard, samen met zijn commis Stijn de Jong, van restaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht, voor de tweede keer de winnaar geworden van de Nederlandse finale van Bocuse d’Or. Zij vertegenwoordigen Nederland tijdens de Europese finale in het Noorse Trondheim op 19 en 20 maart 2024.

Vijf kandidatenteams hebben zich de afgelopen maanden voorbereid op deze prestigieuze kookwedstrijd waarbij ze zijn beoordeeld door maar liefst zeven SVH Meesterkoks en topchefs onder leiding van de voorzitter van Bocuse d’Or Nederland, SVH Meesterkok François Geurds van FG Restaurant** en FG Food Labs* in Rotterdam.

Beste commis
De prijs voor beste commis ging naar Stijn de Jong van ’t Amsterdammertje. Hij kreeg de prijs volgens de jury omdat hij op een perfecte manier werk heeft geleverd. Het was volgens de jury duidelijk dat het team optimaal op elkaar is ingespeeld.

Beste visgerecht
De prijs voor beste visgerecht ging naar SVH Gezel Meesterkok Mitchell Tromp van restaurant Cuisine d’Amis in Oostvoorne. Zijn visgerecht had de beste cuison, mooie afwerking en strakke vulling.

Beste visgerecht Bocuse d'Or 2023

Beste vleesgerecht
De prijs voor beste vleesgerecht ging naar SVH Gezel Meesterkok Jos van der Noll van Le Nord in Bilthoven. Zijn vleesgerecht was gewoonweg de lekkerste van alle vleesgerechten.

Beste vleesgerecht Bocuse d'Or 2023

Winnaar
Marco van der Wijngaard is de grote winnaar van Bocuse d’Or geworden omdat hij met zijn commis de meest verfijnde uitwerking van gerechten wist te presenteren aan de jury. Ook hun presentatie was overall de beste waarbij in het bijzonder de garnituren in de smaak vielen.

De opdracht: vis- en vleesgerecht
De vijf finalisten hadden de opdracht een vis- en een vleesgerecht te bereiden. Zoals ook gebruikelijk is tijdens de Europese – en de wereldfinale. In totaal hadden de kandidaten 5 uur en 35 minuten de tijd, alvorens zij de gerechten aan de prominente jury hadden te presenteren. De opdracht die de finalisten moesten uitvoeren had verplichte ingrediënten als zalm en mosselen. En voor het vleesgerecht kalfshaas, zwezerik en kalfswang, te presenteren op een schaal. Beide gerechten dienden begeleid te worden door drie garnituren en een saus.

Prijzen
Met dank aan de partners van Bocuse d’Or Nederland werden de volgende prijzen ter beschikking gesteld. De winnaar:

• Rijdt een jaar lang een Kia Picanto van Kia Autobedrijf De Beer
  • Ontvangt een Breitling horloge van Schaap en Citroen Juweliers, t.w.v. 15.000 euro. Ook de commis ontvangt een horloge, t.w.v. 10.000 euro
  • Ontvangt maandelijks onkostenvergoeding gedurende 6 maanden voorafgaand aan de Europese finale

Hygiëneprijs
Ook werd er dit jaar een hygiëneprijs namens partner Tork uitgereikt tijdens de finale. Deze prijs is voor de chef-kok die tijdens de wedstrijd het meest hygiënisch te werk gaat.

Officiële partners
Deelname aan de prestigieuze internationale Bocuse d’Or wedstrijden wordt mogelijk gemaakt door de officiële partners van Bocuse d’Or Nederland: Bidfood, Gastvrij Rotterdam, Kia De Beer, CHEF Néstle Professional, Tork, Schaap & Citroen, Le Nouveau Chef, BRITA, Koppert Cress, SVH, VanDrie Group, VINVIN, BModesto, Sunset of Holland, Raspberry Craft, Imperial Heritage Caviar, Spijker en Co, François Geurds Group, Veltman Vis, Messermeister, Entree Magazine en De RestaurantKrant. Ook partner worden? Neem dan gerust contact op met het bestuur.

Over Bocuse d’Or
De grote wereldfinale van Bocuse d’Or vindt elke twee jaar in januari plaats en wordt gehouden in de Franse stad Lyon. In totaal gaan teams uit 24 landen van over de hele wereld de strijd aan. In het tussenliggende jaar vinden over de hele wereld op alle continenten de voorrondes plaats, zoals Bocuse d’Or Europe in Europa, Copa Azteca voor Zuid-Amerika en Bocuse d’Or Asia voor de landen in Azië. Tijdens de voorrondes op de verschillende continenten moeten de deelnemende landenteams zich kwalificeren voor een plaats bij de wereldfinale in Lyon.

Bocuse d’Or Nederland
Stichting Bocuse d’Or Nederland is opgericht om Nederlandse deelname aan de prestigieuze internationale Bocuse d’Or wedstrijden mogelijk te maken. Bocuse d’Or is de grootste gastronomische competitie van de wereld. De Europese finale vindt plaats in Trondheim in Noorwegen op 19 en 20 maart in 2024 en wordt gevolgd door de wereldfinale in Lyon in 2025.

www.bocusedornederland.nl