Franke Osinga geïnaugureerd als 151e SVH Meesterkok van Nederland

1 oktober, 2024

SVH Meesterkok Franke Osinga

Op maandag 30 september is Franke Osinga, keukenchef bij Restaurant De Treeswijkhoeve** in Waalre, officieel geïnaugureerd als SVH Meesterkok. In het bijzijn van familie en vrienden, vakgenoten en het team van De Treeswijkhoeve ontving Franke het Meesterlint en tekende hij het Meesterdiploma. Franke is nu officieel de 151e SVH Meesterkok van Nederland. De Treeswijkhoeve is hiermee niet alleen een restaurant met twee Michelinsterren, maar ook met twee SVH Meesterkoks. Eigenaar en SVH Meesterkok Dick Middelweerd behaalde in 1990 zijn Meestertitel.

Eerder dit jaar ging Franke op voor zijn Meesterproef. De proef vond plaats bij De Treeswijkhoeve en werd afgenomen door leden van de commissie Meesterproef: SVH Meesterkoks Jarno Eggen (De Groene Lantaarn**) en Erik van Loo (Parkheuvel**) en Secretaris SVH Meestertitels Hanneke Westland. Tijdens de inauguratie waren Erik van Loo en Hanneke Westland aanwezig, samen met voorzitter van de commissie, SVH Meesterkok Marc van Gulick (Landgoed Lauswolt/De Heeren van Harinxma*) en eigenaar van De Treeswijkhoeve: SVH Meesterkok Dick Middelweerd.

Meesterproef in nieuwe stijl
De inauguratie werd geopend door Hanneke Westland, die de genodigden een toelichting gaf op de SVH Meestertitels. Zo vertelde Hanneke dat Franke de eerste kandidaat was die de Meesterproef in nieuwe stijl heeft afgelegd, waarbij een extra element is toegevoegd aan de proef: het uitvoeren van twee vaktechnische opdrachten. Ook benadrukte Hanneke dat er elk jaar meer aanmeldingen zijn dan inauguraties, wat duidt op de moeilijkheidsgraad van de Meesterproef en de waarde van de Meestertitel.

Indrukwekkend tussengerecht op Meesterlijk menu
Ook SVH Meesterkoks Erik van Loo en Marc van Gulick spraken Franke toe. Erik was tijdens de Meesterproef onder de indruk van de samenwerking tussen Franke en de brigade. “Tijdens de Meesterproef voel en zie je de spanning die er heerst. Niet alleen bij de kandidaat, maar ook bij het team. Het was mooi om te zien dat de brigade zo achter Franke stond en hem zo graag wilde zien slagen. Voor Franke was het belangrijk om ondanks de spanning een relaxte houding te hebben. Dat lukte hem, waardoor de proef uitstekend verliep. Daarbij was het Meesterlijk menu perfect uitgevoerd. Ik was zelf diep onder de indruk van het tussengerecht van gelakte kalfszwezerik met koffie, wintertruffel, Oloroso sherry en peer. Fenomenaal!”

Traject Leerling-Gezel-Meester
Marc van Gulick benadrukte het bijzondere traject dat Franke heeft afgelegd. “Franke is de eerste SVH Meesterkok die het hele traject van Leerling-Gezel-Meester heeft doorlopen. Dat is ook wat we destijds geïnitieerd hebben met elkaar, om jonge mensen enthousiast te maken voor ons vak, op te leiden en vervolgens het allerhoogste te laten behalen. Ik ben onwijs trots op Franke, die het zover heeft weten te schoppen en zich nu SVH Meesterkok mag noemen.”

Met oranjekoeken naar Brabant
Hierna was het tijd voor inaugurator Dick Middelweerd om het SVH Meesterlint aan Franke te overhandigen. Ook Dick had mooie woorden voor Franke en sprak hem vol trots toe. “Via vakgenoot Marc van Gulick kwam Franke bij De Treeswijkhoeve terecht. Hij reisde af van Friesland naar Brabant, met een doos oranjekoeken onder zijn arm. Hij was enthousiast en wij waren enthousiast. Het was een mooie leerweg die hij uiteindelijk bij ons heeft afgelegd. Na een aantal jaar kwam de Meestertitel ter sprake en is Franke alles op alles gaan zetten tijdens het traject in aanloop naar de Meesterproef. Ik vind het dan ook een eer om hem vandaag het Meesterlint te mogen overhandigen. Samen met het hele team van De Treeswijkhoeve zijn we enorm trots op hem. Ik hoop nog lang met Franke te mogen samenwerken.”

151e SVH Meesterkok
Nadat het Meesterdiploma door Franke en de commissieleden was getekend, werd er luid geapplaudisseerd voor de 151e SVH Meesterkok van Nederland. Franke was zichtbaar onder de indruk van alle lovende woorden die gedurende de avond waren gevallen. “Dankbaarheid staat voor mij centraal vandaag. Het is voor mij een grote droom geweest om de Meestertitel te halen en ik ben enorm trots en blij dat dit is gelukt. Ik ben mijn gezin, Dick en Anne-Laura en het team van De Treeswijkhoeve enorm dankbaar dat zij mij zo gesteund hebben tijdens dit traject. En dat ze mij het mentorschap hebben geboden waardoor ik me heb kunnen ontwikkelen in de persoon die ik vandaag de dag ben.”