Volop spektakel tijdens NK voor koks

15 januari, 2015

Volop spektakel tijdens NK voor koks

De Horecava 2015 was het toneel voor de Nationale Kampioenschappen voor koks. Dat begon maandag al met de strijd om de Gouden Koksmuts, een teamwedstrijd voor brigades van toprestaurants met een SVH Meesterkok en/of een sterrenkok aan het roer. Deze werd gewonnen door het team van Restaurant De Leuf in Ubachsberg, met chef de cuisine Bas van Kranen en Robin van de Bunt en Vital Awick. Een bewogen moment, want in het voorjaar van 2014 overleed onverwacht eigenaar en SVH Meesterkok Paul van de Bunt. Van Kranen nam de culinaire leiding over van het restaurant, en werd hierbij ondersteund door Robin van Bunt. Het team ontving de prijs uit handen van Robert Kranenborg, SVH Meesterkok en ambassadeur van de Nederlandse kampioenschappen voor koks.

Op de daarop volgende dagen vonden de wedstrijden voor het Gouden, Zilveren en Bronzen Koksmes plaats, respectievelijk voor de beste Leermeester-Leerling, jonge kok en leerlingkok. Leermeester Lars Drost en leerling Arief Wijnhand van Ciel Bleu** in Amsterdam wonnen het Gouden Koksmes, Koen van den Hurk, chef de partie van restaurant Wollerich in Sint-Oedenrode, ging met het Zilveren Koksmes naar huis en het Bronzen Koksmes was voor Marco van der Wijngaard van De Hoefslag in Bosch en Duin. Omdat SVH vakmanschap hoog in het vaandel heeft staan, hadden we twee mooie prijzen beschikbaar gesteld voor de winnaars van het Gouden Koksmes en het Bronzen Koksmes. Zij mogen een dag meelopen met SVH Meesterkok Dennis Kuipers van The Dylan, die eindigt met een diner aan de Chef’s table van Restaurant Vinkeles*.