Team De Kromme Watergang wint kookwedstrijd Slag op de Schelde

25 mei, 2016

Team De Kromme Watergang wint kookwedstrijd Slag op de Schelde

De tweede editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door Stijn Rotthier, sous-chef van restaurant De Kromme Watergang**, het restaurant van SVH Meesterkok Edwin Vinke. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar Marco van der Wijngaard van restaurant De Hoefslag*.

No waste
Samen met zijn commis Niels van Zijl en gastvrouw Stefanie Iserbiet wist Stijn Rotthier de vakjury bestaande uit SVH Meesterkoks Dick Middelweerd (De Treeswijkhoeve**), Edwin Vinke (De Kromme Watergang**) en voorzitter Sjaak Jobse te overtuigen met hun gerecht van zeebaars en asperge, waarbij een Italiaanse Roero Arneis-wijn. De vakjury was onder de indruk van de smaken en van de no waste-gedachte, waarbij incourante delen van de zeebaars werden gebruikt. Sommeliers Paul Labruijere (Katseveer*) en Mike Dooms (De Kromme Watergang**) beoordeelden de drank-spijscombinaties.
Tijdens de beoordeling van het gerecht en de wijn van De Kromme Watergang werden juryleden Edwin Vinke en Mike Dooms vervangen door Gerard Wollerich van restaurant Wollerich* en Dolf ten Houte de Lange van Wijnkooperij De Lange.

Persprijs voor De Hoefslag
De persjury koos voor Marco van der Wijngaard van De Hoefslag* die met commis Dennis Steenbergen en gastheer Raoul Meuwese imponeerde met een gerecht van Oosterscheldekreeft, zeebaars, asperge en venkel begeleid door een cocktail van venkel, Pernod en Granny Smith-appel. In de persjury namen zitting uitgever Herlinda De Clerck (Passion HI en tevens voorzitter van de persjury), culinair schrijver Astrid Schreuders (AstridsTaste) en Zeeuwse foodblogger Stefanie van der Maas (Little Spoon).

Slag op de Schelde 2016
De Slag op de Schelde werd op 23 mei 2016 gehouden aan boord van het schip de Denick II tijdens een zes uur durende vaart op het water van Nationaal Park de Oosterschelde. De zes deelnemers hadden de opdracht een gerecht met asperges en een product uit de Oosterschelde te maken, begeleid door een bijpassende drank. De teams moesten 20 borden serveren, waardoor naast de jury ook gasten konden proeven van de gerechten. De wedstrijd, die bezocht werd door diverse horecaprominenten en sterrenchefs, was toegankelijk voor 250 gasten uit de horeca, die aan boord konden genieten van demo’s van Jeroen van Waarde van Brasserie d’Anvers, Alexander Kooman van restaurant De Kluizenaer en een Big green Egg-demo van Leonard Elenbaas van restaurant Pure Passie.

Op de Markt op de Schelde presenteerden horecaleveranciers en partners hun producten en kon er genetwerkt worden onder het genot van een hapje en een drankje. De wedstrijd, die werd gepresenteerd door Ramona van Zweden, werd aan boord afgesloten met een gezellige afterparty waarbij chef Dick Middelweerd als DJ optrad.

IJzersterk deelnemersveld
Organisator Hans Everse: “We merken dat de wedstrijd begint te leven. Er is veel interesse vanuit het vak en het aantal inschrijvingen is verdubbeld naar 38. Doordat we dit jaar een veel grotere boot hadden konden we 250 gasten meenemen die de wedstrijd konden meebeleven. En met de toename van de interesse zien we dat het niveau van de wedstrijd stijgt, er was dit jaar een ijzersterk deelnemersveld. We kijken terug op een heel geslaagde wedstrijd.”

Indrukwekkend prijzenpakket
Voor alle koks en hun team was er een indrukwekkend prijzenpakket, met onder meer een Le Nouveau Chef koksbuis, Wüsthof (sommeliers)messen, een abonnement op gastronomisch magazine Passion HI en diverse foodproducten. De winnaar van de vakjury ontving daarnaast onder meer een wijnreis naar Spanje voor 2 personen van Vinos QuiXote, een culinair arrangement voor 3 personen bij restaurant De Lindehof ** in Nuenen en een bokaal van kunstenares Marian van Garsel. Deze bokaal werd op spectaculaire wijze aan boord gebracht door Gedeputeerde van de provincie Zeeland Jo-Annes de Bat met een open speedboot van KNRM reddingstation Neeltje Jans. De winnaar van de persprijs mag zich onder meer verheugen op een MiniMax Big Green Egg en een culinair arrangement voor 3 personen bij restaurant Wollerich*.

De koks, commis, gastheer/gastvrouw en restaurant:
Stijn Rotthier / Niels van Zijl / Stefanie Iserbiet, De Kromme Watergang** in Hoofdplaat (winnaar hoofdprijs).
Takis Panagakis / Ferry Gijseman / Carolien Huizing, Mazie in Den Haag.
Niek Schultink / Bram Stoverink / Anoushka van der Niet, t Raedthuys* in Duiven.
Frank Bakkenes / Rob Overdevest / Elmar Westerveld, De vrienden van Jacob* in Santpoort.
Rudy Conings / Hugo van Dijken / Lotte Ernsten, Ratatouille in Harderwijk.
Marco van der Wijngaard / Dennis Steenbergen / Raoul Meuwese, De Hoefslag* in Bosch en Duin (winnaar persprijs).

Over Slag op de Schelde
Slag op de Schelde is een jaarlijkse nationale kookwedstrijd voor chefs en sous-chefs met lef en zeebenen die wordt gehouden op een unieke locatie: een schip op de Oosterschelde. Na een voorronde waarin de ingestuurde receptuur blind wordt beoordeeld strijden 6 deelnemers op de Oosterschelde om de titel waarbij ze voor 20 personen een gerecht met asperges en een product uit de Oosterschelde bereiden. De deelnemers laten zich bijstaan door een commis en nemen een gastheer/gastvrouw mee die de gerechten en de dranken serveert en van uitleg voorziet. De gerechten en drank-spijscombinaties worden beoordeeld door een prominente vakjury en een persjury. Slag op de Schelde wordt georganiseerd door Zilt-E chef-kok en voorzitter van Gastronomisch Gilde Zeeland Hans Everse en Jessica en Rutger van der Weel, eigenaren van restaurant Katseveer* in Wilhelminadorp.