SVH Meesterkok Wynand Vogel overleden

18 juni, 2021

SVH Meesterkok Wynand Vogel

Met grote verslagenheid hebben wij kennis genomen van het plotseling overlijden van onze SVH Meesterkok Wynand Vogel (78). Wynand was een van de initiatiefnemers van de titel SVH Meesterkok. Zelf behaalde hij zijn titel in 1982. Als nestor van culinair Nederland heeft hij ontzettend veel voor de branche in het algemeen en voor het vak in het bijzonder betekend. In zijn rol als ‘aanvoerder’ van het Gilde van Nederlandse Meesterkoks leidde hij koks op als Cees Helder, Onno Kokmeijer en Guido Robert. Hij won verschillende prestigieuze culinaire wedstrijden en zette zich belangeloos in voor culinair advies in internationale kringen. Als hoofdinspecteur van Lekker stuurde Wynand zeventig rapporteurs aan, die anoniem en onafhankelijk ruim zeshonderdvijftig restaurants bezoeken voor het samenstellen van de gids. Hij verbond zijn naam aan de prestigieuze kookwedstrijd waarbij negen chefs van gerenommeerde zaken strijden om de Wynand Vogel Bokaal.

We kennen Wynand als een enorme vakman die zich altijd heeft ingezet voor het vak en zijn gasten. Hoe trots was Wynand toen onder het nieuwe SVH vanaf 2015 de SVH Meesterdagen werden georganiseerd. Het deed hem denken aan de oude glorietijden met het SVH jaardiner. Achter de schermen is Wynand pleitbezorger geweest van en betrokken geweest bij de totstandkoming van het nieuwe diploma SVH Gezel Meesterkok. Onze gedachten gaan uit naar allen die hem lief waren en wij wensen hen heel veel sterkte met dit enorme verlies.