Remon van de Kerkhof geslaagd voor Meesterproef SVH Wijnmeester

25 maart, 2016

Op 24 maart jl. heeft Remon van de Kerkhof, sommelier bij Restaurant Parkheuvel** in Rotterdam, een succesvolle Meesterproef SVH Wijnmeester afgelegd. Binnenkort zal Remon van de Kerkhof geïnaugureerd worden als 32ste SVH Wijnmeester.

Van de Kerkhof is een jaar geleden teruggekeerd uit Australië, waar hij de afgelopen tien jaar verbleef. Hij deed er de studie ‘Viticulture’ aan de University of Adelaide en werkte onder meer bij Penfolds Magill Estate Restaurant en Black by Ezard at The Star. In Sydney ging hij onder meer aan de slag voor Aria Restaurant en daarna bij Rockpool Bar & Grill, dat naar eigen zeggen met 4.500 wijnen de grootste wijnkaart van het zuidelijk halfrond heeft.

Van de Kerkhof geeft aan veel geleerd te hebben tijdens zijn verblijf in Australië. Zo heeft hij veel ervaring opgedaan met verschillende culturen, wat hem in Nederland zeker van pas komt. Ook heeft hij ervaren dat de organisatie achter de schermen perfect in orde moet zijn. “Sometimes you have to go slower to go faster”, aldus Van de Kerkhof.

Vorig jaar besloot hij om weer in Nederland te gaan wonen, waar hij terugkeerde bij zijn oude werkgever, Restaurant Parkheuvel. Daar werkte hij voorheen drie jaar met SVH Meesterkok Cees Helder, “een gouden tijd, waarin ik veel ervaring heb opgedaan”, aldus Van de Kerkhof. “Ik heb gemerkt dat er de afgelopen tien jaar veel positieve veranderingen zijn geweest in de Nederlandse gastronomie. Het was een goed besluit om terug te komen en weer in Parkheuvel te gaan werken: het is zowel vertrouwd als vernieuwd met SVH Meesterkok Erik van Loo.”

Ervaring
De commissie bestaande uit SVH Wijnmeesters Nic van Lokven (Restaurant Het Savarijn in Nijmegen), Roy Pelgrim (Restaurant Cordial* in Oss) en Ronald Opten (Restaurant La Rive* in Amsterdam) en Secretaris SVH Meestertitels Hanneke Westland zijn erg enthousiast over Van de Kerkhof. “Hij is een topper in zijn vak, passievol, hij weet wat hij doet en weet een verrassend goede smaakverdieping aan te brengen in zijn wijn-spijscombinatie. Prachtige voorbeelden waren de ‘Met truffel verrijkte aardappelcrèmesoep’ met de Thorne & Daughters Field Blend Rocking Horse (2014) en de ‘Kort gegrilde lijngevangen zeebaarsfilet met verschillende bereidingen van bloemkool, gel van eidooiers met hierbij een visjus geïnfuseerd met amandel’ met Coume del Mas Folio (2014). De commissieleden waren erg onder de indruk van de masterclass met het thema ‘Vintage Australian’ die onderdeel was van de Meesterproef SVH Wijnmeester. De fantastische keuze van wijnen, de voorbereiding en de uitvoering waren totale perfectie, absoluut Meesterwaardig.