Pittige praktijkproeven voor finalisten Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs

26 september, 2023

10 finalisten NHGP 2023

Maandag 25 september 2023 namen tien finalisten van de wedstrijd om de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs (NHGP) 2023 het tegen elkaar op tijdens de praktijkdag. Met pittige praktijkproeven als het bereiden van een stroganoffsaus aan tafel, een verkoopgesprek in het Engels en het maken van een cocktail met Hennessy Cognac, streden de deelnemers om de titel van beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland. De uitslag wordt bekendgemaakt op 30 oktober 2023 tijdens de lancering van Lekker500 editie 2024.

Een deel van de opdrachten wisselt jaarlijks. Dit jaar moesten de tien finalisten aan tafel een stroganoffsaus bereid met Hennessy Cognac maken en een entrecote trancheren. Juryvoorzitter Edwin Raben: “Tijdens deze opdracht stelt de jury ook nog allerlei vragen en dan is het de kunst dat je je als deelnemer daar niet al te veel door van de wijs laat brengen. Een andere proef was het doen van een menuaanbeveling uit een Engelstalige menukaart aan twee verwende Engelse zakenmensen. Deze gasten stelden lastige vragen, hadden diverse menuwensen en allergieën en kregen telefoontjes tussendoor. De jury zag veel verschillen tussen de deelnemers in de wijze waarop ze met al deze uitdagingen omgingen.”

Jury met gastronomieprominenten en oud-winnaars
De finalisten werden deze dag beoordeeld door een jury bestaande uit de nestor van de Nederlandse gastronomie Cees Helder, SVH Meestergastvrouw van restaurant Bij Jef Nadine Mögling, Lekker500 hoofdredacteur Annelies Pijper, Lex Gasseling (Just Hospitality), Bob Bron (Moët Hennessy en voorzitter van Stichting Samenwerking Gastronomische 4) en juryvoorzitter Edwin Raben (Edwines).
Daarnaast zaten voormalig winnaars NHGP Sébastian van Zuiden (2018), Tim Wellenberg (2019) en Max Oude Veldhuis (2021) in de jury.

Omgaan met lastige situaties
Naast de praktijkproeven hadden de finalisten een profielgesprek in de vorm van een interview met Lekker500-journalist Mieke van Laarhoven over hun deelname aan de wedstrijd en hun toekomstplannen. Het resultaat daarvan is te zien in Lekker500 editie 2024.
Tijdens het zogenaamde jurygesprek werden de finalisten aan de tand gevoeld door de voorzitters van de Stichting Samenwerking Gastronomische 4 (Gerard Wollerich namens Alliance Gastronomique, Marko Karelse namens JRE-Jeunes Restaurateurs, Frank Visser voor Les Patrons Cuisiniers en Michael Hu namens Fine Eastern Restaurants), alsmede journalist van De Telegraaf en gedelegeerd jurylid Pieter Klein Beernink en Patrick van Zuiden (voorzitter van de commissie NHGP en eigenaar Restaurant, Hotel & Spa Savarin).
Edwin Raben: “Hier kregen de deelnemers lastige situaties voorgelegd, zoals een gast die een dure fiets tijdens de maaltijd in het zicht wil houden. De jury wil dan weten hoe de finalist dat oplost. Het onderdeel ‘cocktail bereiden met Hennessy Cognac’ is altijd weer een feestje. Het is geweldig om te zien hoeveel werk men ervan maakt, welke bijzondere eigen toevoegingen ze meenemen en welke namen de finalisten geven aan de cocktails.”

Parcours van acht maanden
Het parcours van de wedstrijd begon in maart 2023 toen de inschrijving werd opengesteld. Het eerste wedstrijdonderdeel was een theorieproef en wijn-spijsproef. De tien overgebleven finalisten kregen in de zomermaanden bezoek van de jury in het restaurant waar ze werken. Zij werden tijdens een maaltijd beoordeeld in hun rol van gastvrouw of gastheer. Tijdens de praktijkproeven op 25 september kwamen ze voor de laatste keer in actie. Wedstrijdarena was traditiegetrouw ROC Mondriaan International Hotel and Management School in Den Haag.
De bekendmaking van de winnaar en het uitreiken van de Hennessy Gastvrijheidsprijs 2023 vindt plaats op 30 oktober 2023 tijdens de lancering van Lekker500 editie 2024. De winnaar gaat naar huis met de wisseltrofee (een beeld van kunstenaar Lou Thissen) en mag een studiebezoek brengen aan Hennessy’s befaamde Château de Bagnolet in Frankrijk. Daarnaast ontvangt de winnaar een fles zeer exclusieve Hennessy Paradis t.w.v. € 1.250 en een geldprijs van maar liefst € 2.500.

De zeven finalisten op alfabetische volgorde:

1. Demi Bakker – C’est La Vie – Den Helder
2. Dennis Vinck – Château Neercanne – Maastricht
3. Jeroen Meijer – De Kromme Dissel – Heelsum
4. Laura Hilhorst – Broederenklooster – Zutphen
5. Marèl Disselhorst – YANO – Rotterdam
6. Rens Morshuis – Aan de Poel – Amstelveen
7. Wouter Barneveld – Merlet – Schoorl

De drie wildcardhouders, op alfabetische volgorde:

8. Loeka Pietrowitsch – Basiliek Harderwijk – JRE-Jeunes Restaurateurs
9. Ricardo Kreutz – Da Vinci Maasbracht – Alliance Gastronomique