Nieuw gilde Meesters in Gastvrijheid opgericht

12 januari, 2016

Nieuw gilde Meesters in Gastvrijheid opgericht

SVH Meestergastheren en SVH Wijnmeesters hebben op maandag 11 januari het nieuwe gilde Meesters in Gastvrijheid opgericht. Initiatiefnemers voor het nieuwe gilde zijn SVH Wijnmeester Ton Wortelboer en SVH Meestergastheren Xavier Giesen en Leon IJpelaar. Zij vinden het heel belangrijk dat de kennis en kunde van de huidige SVH Meesters wordt overgedragen aan huidige en volgende generaties ambachtelijk gastheren en wijnmeesters. Ook willen ze de bekendheid van het vak van gastheer/-vrouw en sommeliers bevorderen en waarborgen.

Het bestuur van het gilde wordt gevormd door SVH Meestergastheren Leon IJpelaar (FG Foodlabs *) als voorzitter, Lammert de Vries (Groot Warnsborn) als penningmeester en SVH Wijnmeester Ton Wortelboer (ROC Leiden) als secretaris.

Alle SVH Meestergastheren en SVH Wijnmeesters worden door het behalen van hun SVH Meestertitel lid van het nieuwe gilde. Zij gebruiken hun netwerken in de branche en binnen de ROC’s om de visie uit te dragen. De vereniging organiseert hiervoor verschillende activiteiten:

– Scholingsactiviteiten bij gelegenheden waar jonge vakgenoten en hun leermeesters worden opgeleid.
– Activiteiten die de bekendheid van het vak van SVH Meestergastheren en SVH Wijnmeesters bevorderen en waarborgen.
– Binnen de vereniging de leden de gelegenheid bieden kennis en ervaringen uit te wisselen en over te dragen op vakgenoten.
– Als vereniging kennis en kunde overdragen aan huidige en volgende generaties ambachtelijke gastheren en wijnmeesters en de
vakbekwaamheid op het hoogst mogelijke niveau houden.

Voorzitter Leon IJpelaar: “Door de oprichting van de vereniging kunnen we ervoor zorgen dat de vakbekwaamheid in onze beroepsgroep op het hoogst mogelijk niveau blijft. Denk aan bijeenkomsten waarbij de SVH Meesters hun kennis en ervaringen kunnen uitwisselen en scholingsactiviteiten voor jonge vakgenoten en hun leermeesters op mbo’s. Door het profileren van gastronomie als ambacht willen we de uitstraling en het niveau van gastvrijheid zichtbaar maken.”

SVH heeft bijgedragen aan de totstandkoming van het nieuwe gilde en vindt het een goede zaak dat nu ook de SVH Meestergastheren en SVH Wijnmeesters hun krachten hebben gebundeld. Secretaris SVH Meestertitels Hanneke Westland: “Het ultieme streven is om een samenwerking tot stand te brengen tussen de Meesters in Gastvrijheid en mbo-opleiders met een horecaafdeling in elke regio. De SVH Meesters hebben daar een leidende rol in.”