Harald Hovenkamp
Adviseur of trainer horeca
Biografie
Gastvrijheid kreeg Harald Hovenkamp al jong mee, doordat zijn ouders een gemeenschapshuis runden. Hier leerde hij de basis van het vak. Tijdens zijn middelbare-hotelschooltijd kwam hij in aanraking met werken op sterrenniveau. Daarna reisde Harald door Europa en liep hij stages in Duitsland, Engeland, Zwitserland en Ierland. Voor een baan bij Kaatje bij de Sluis keerde hij terug naar Nederland, op zoek naar het hoogste wat hij kon bereiken. Kaatje had twee Michelinsterren; in die tijd waren er nog geen driesterrenzaken in Nederland. In 2004 nam Harald samen met compagnon en chef-kok Peter Postma Kaatje over. Een kleine 20 jaar later verkochten ze de zaak aan twee medewerkers. Sindsdien is Harald gastvrijheidsadviseur, -consultant, -trainer en -docent.
Twee masters afgerond
In de jaren dat Harald bij Kaatje aan het bedieningsroer stond, bleef hij zichzelf ontwikkelen. Hij studeerde af aan de hogere hotelschool en rondde twee masters Hospitality & Service Management af; aan Stenden University Leeuwarden (MA) én University of Derby (MSc). Hij schreef boeken, gaf en geeft colleges en praktijklessen.
Waar sta je voor als bedrijf?
Stip op de horizon was jarenlang ook de SVH Meestertitel. “Deze titel staat voor mij gelijk aan het halen van een master. Met de titel heb ik een persoonlijk doel bereikt. Het is een waardevolle toevoeging aan wat ik al bereikt had. Toekomstige meesters wil ik meegeven dat het echt belangrijk is dat ze over hun vak nadenken, zich erin verdiepen. Er wordt veel naar collega’s gekeken, veel gekopieerd. Het is beter je af te vragen waar je als bedrijf voor staat. En dat duidelijk over te brengen op je medewerkers.”
‘De gastheer doet meer dan kennis etaleren; hij of zij is beschaafd, opmerkzaam, dienstbaar, kan improviseren, organiseren, is vlot en tactvol’
‘De gastheer doet meer dan kennis etaleren; hij of zij is beschaafd, opmerkzaam, dienstbaar, kan improviseren, organiseren, is vlot en tactvol’
Behaalde titels
SVH Meestergastheer
(2019)