Meesterlijke gerechten op het XpertPlaza tijdens Horecava 2013

8 januari, 2013

Meesterlijke gerechten op het XpertPlaza tijdens Horecava 2013

De Horecavabezoekers werden ook op de tweede dag van de Horecava geïnspireerd door meesterlijke gerechten. Meesterkoks Dick Middelweerd (De Treeswijkhoeve **) en Dennis Kuipers (Vinkeles *, The Dylan Amsterdam) verzorgden namens SVH masterclasses waarbij duurzaamheid en vakbekwaamheid centraal stonden. De Fransman Gilles Goujon, meesterkok bij het met drie sterren bekroonde Auberge du Vieux Puits in Frankrijk, sloot de twee dag met SVH Masterclasses af.

“Het is geweldig om te zien dat de masterclasses zoveel publiek trekken”
Dick Middelweerd presenteerde zijn publiek ‘Kreeft Tokyo 2009’. “Ik heb mij voor dit gerecht laten inspireren op mijn Tokyo reis die ik in 2009 heb gemaakt. De ideeën en ingrediënten voor dit gerecht heb ik daar opgedaan. Zo maak ik bijvoorbeeld gebruik van de eitjes van een varaan. Een echte delicatesse in Aziatische landen.” De onlangs met twee sterren bekroonde kok was zeer gecharmeerd van de entourage op het vernieuwde XpertPlaza. “Deze geheel nieuwe opzet is bijzonder leuk ingestoken. En het is natuurlijk geweldig als jouw masterclass zoveel publiek trekt. Middelweerd werd afgelost door Dennis Kuipers. Hij koos voor een gerecht waarin waterslakken de basis vormden. “Ik houd niet van gerechten die in een bepaalde volgorde gegeten moeten worden. Daarom kies ik altijd voor gerechten die afzonderlijk van elkaar gegeten kunnen worden. Dat vind ik erg belangrijk.” Gilles Goujon liet het publiek kennis maken met een traditioneel gerecht uit zijn eigen streek, Le Midi. In hoog tempo bereidde hij een ravioli waarbij voor de vulling gebruik maakte van slakken. Hoe de Franse meesterkok, inmiddels drie jaar in het bezit van drie sterren, aan zijn sterren is gekomen? “Voornamelijk heel, heel hard werken.”

Vakbekwaamheid vergroten
Franse en Nederlandse Meesterkoks zetten zich samen met SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) in om de vakbekwaamheid in de Nederlandse horeca te vergroten. Zij zijn de aangewezen professionals om te inspireren en te overtuigen dat vakmanschap loont. In de branche is nog steeds sprake van een hoge in- en uitstroom en is slechts 30% van de medewerkers geschoold voor een horecaberoep. SVH Meesters, in het bezit van de hoogste graad van vakbekwaamheid, vervullen een belangrijke ambassadeursrol in de horeca. Zij motiveren medewerkers en leerlingen om zich te ontwikkelen in hun beroep door kennis te delen en vergroten hiermee de beroepstrots.

SVH
SVH staat voor het bevorderen van de professionaliteit in de horeca. De organisatie positioneert zich op de vakbekwaamheid als onlosmakelijk onderdeel van een professionele sector. Daartoe biedt SVH ondernemers en werknemers oplossingen op het gebied van werken en leren in de horeca. Daarnaast voert SVH campagnes die bijdragen aan het versterken van de aantrekkingskracht van de horeca voor potentiële werknemers, en die de beroepstrots vergroten en medewerkers blijvend verbinden aan de horeca.

XpertPlaza Horecava 2013
De Horecava is het nationale platform voor professionals in de foodservice-industrie. Het XpertPlaza is de plek waar ondernemers en medewerkers expertise en inspiratie opdoen op het gebied van vakmanschap, veiligheid en ondernemerschap in de horeca. Op het XpertPlaza in hal 9 staan de samenwerkende partners zoals het bedrijfschap Horeca en Catering, FNV Horeca, Horecava, Kenwerk, het Koksgilde, Koninklijke Horeca Nederland, het Pensioenfonds Horeca & Catering , SVH en Stichting Voorlichting Leerlingen bijeen. Vanuit een nieuw concept en met spraakmakende onderwerpen worden bezoekers geïnformeerd en vooral ook geïnspireerd. Het XpertPlaza heeft een ware ‘festival setting’, inclusief theatertenten, een fonteinbar, diverse podia en knusse zitjes.