Finalisten Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2022 bekend

2 mei, 2022

Theoriedag NHGP 2022

De jury van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs heeft zes kandidaten geselecteerd voor de finale van deze prestigieuze wedstrijd voor gastvrijheidstalent tussen 20 en 26 jaar. De zes toptalenten behaalden op maandag 11 april 2022 de hoogste score van de 22 deelnemers die tijdens de theoriedag streden om de prijs voor de beste jonge gastheer of gastvrouw. Samen met vier wildcardhouders vormen zij het tiental dat doorgaat naar de volgende ronde.

Op 11 april namen 22 kandidaten enthousiast deel aan de theorieproef en streden daarbij om een plek in de finale. Niet alleen werd hun kennis over gastheerschap getest, ook kwamen vragen over Hennessy Cognac, andere dranken, warenkennis keuken, kaas, harmonie tussen drank en gerecht, fouten in wijnen en communicatie aan de orde. Naast het beantwoorden van meerkeuze en open vragen, kregen de kandidaten vijf dranken ingeschonken die zij moesten identificeren. Een kleine wijn-spijs-test met twee gerechten en drie wijnen besloot het theoriegedeelte, waarna werd afgesloten met een gezamenlijke lunch.

De deelnemers werden beoordeeld door juryvoorzitter Edwin Raben en SVH Meestergastheer Eduard van der Toolen, tevens Hospitality Manager en docent aan ROC Mondriaan. Astrid Schreuders verzorgde de kandidatenbegeleiding. Wedstrijdarena was traditiegetrouw ROC Mondriaan Den Haag, locatie Koningin Marialaan.

De geselecteerde kandidaten
Dit zijn de kandidaten die de hoogste score hebben behaald: Hedwyghe Verbeke, Het Roode Koper, Ermelo – Jasper Jongejans, Ciel Bleu, Amsterdam – Jeroen Meijer, De Kromme Dissel, Heelsum – Merlijn van de Laar, Zarzo, Eindhoven – Michelle van de Bunt, De Leuf, Ubachsberg – Sanne de Jongh, Noble, Den Bosch

Deze talenten gaan samen met de vier wildcardhouders van Alliance Gastronomique, JRE-Jeunes Restaurateurs, Les Patrons Cuisiniers en Fine Eastern Restaurants door naar de volgende wedstrijdronde.

Aanmeldingen van hoog niveau
Juryvoorzitter Edwin Raben is in zijn nopjes met het aantal aanmeldingen en het hoge niveau van de deelnemers. Edwin Raben: “We zijn enorm blij dat we in deze tijden van personeelstekorten binnen de horeca toch weer zoveel aanmeldingen kregen. Als juryvoorzitter word ik blij van zo’n mooie lijst met enthousiaste kandidaten. Dit jaar hebben we de lat bij het theoriegedeelte iets hoger gelegd. Wat opviel is dat de deelnemers over het algemeen een goede wijnkennis hebben, maar dat ze moeite hadden met het herkennen van de vijf gedistilleerde dranken”.

Jurybezoek, praktijkdag en bekendmaking
Het volgende onderdeel van de wedstrijd is het jurybezoek. De deelnemer wordt in het restaurant waar zij of hij werkzaam is bezocht door een selectie van de jury en wordt tijdens een maaltijd beoordeeld in de rol van hoofdgastvrouw of hoofdgastheer.

Het afsluitende wedstrijdonderdeel is de praktijkdag op 26 september 2022, eveneens bij ROC Mondriaan in Den Haag. Dan worden de 10 finalisten getoetst op diverse (verkoop)technieken, serveren en een tafelbereiding. Daarnaast worden ze geïnterviewd door de jury, is er een profielgesprek met een journalist van Lekker500, wordt er een masterclass gegeven door Hennessy en zullen de kandidaten als proeve van bekwaamheid een Hennessy-cocktail bereiden.

De bekendmaking van de winnaar van de Hennessy Gastvrijheidsprijs 2022 vindt plaats op 31 oktober 2022 tijdens de lancering van Lekker500 editie 2023.

Dit zijn de kandidaten die door zijn naar de 2e ronde van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2022, op alfabetische volgorde:

1. Hedwyghe Verbeke – Het Roode Koper, Ermelo
2. Jasper Jongejans – Ciel Bleu, Amsterdam
3. Jeroen Meijer – De Kromme Dissel, Heelsum
4. Merlijn van de Laar – Zarzo, Eindhoeven
5. Michelle van de Bunt- De Leuf, Ubachsberg
6. Sanne de Jongh – Noble, Den Bosch

De wildcardhouders, op willekeurige volgorde:

1. JRE- Jeunes Restaurateurs – Chris Makarawung – Orangerie de Pol, Doetinchem
2. Les Patrons Cusiniers – Teide Schepers – Bij Jef, Den Hoorn