Bocuse d’Or Nederland organiseert Cookoff wegens overweldigend aantal aanmeldingen

1 juni, 2023

Bocuse d'Or arena

Bocuse d’Or Nederland organiseert een Cookoff om vijf finalisten te selecteren voor de Nederlandse finale op Gastvrij Rotterdam. Deze extra voorronde binnen de wedstrijd is het gevolg van het overweldigend aantal aanmeldingen en de hoge kwaliteit van de chefs die hebben aangegeven mee te willen doen aan deze prestigieuze wedstrijd. De Cookoff zal gaan tussen maximaal 15 kandidaten op maandag 19 juni in De Kookfabriek in Rotterdam.

Ambitieuze chefs
De afgelopen weken konden ambitieuze chefs zich aanmelden voor de Nederlandse finale van Bocuse d’Or Nederland tijdens Gastvrij Rotterdam op maandag 18 september. Er zijn vijf finaleplaatsen te vergeven. Aanvankelijk zou het bestuur op basis van de cv‘s van de chef en de commis en hun wedstrijdervaring komen tot een selectie. Nu het aantal aanmeldingen zo hoog is, heeft het bestuur besloten om iedereen een kans te geven zich te plaatsen voor de Nederlandse finale. Op deze manier wil het bestuur niemand tekortdoen, want het cv zegt veel maar niet alles.

Succes
De extra ronde is het gevolg van de succesvolle aanmeldperiode waarin het aantal inschrijvingen de verwachtingen ver heeft overtroffen. Wie de beste chef is, valt niet te bepalen op basis van louter een cv. Daarom wordt de Cookoff opengesteld voor alle teams die zich hebben aangemeld. De Cookoff zal gekookt worden door de chef, zonder hulp van de commis. Maandag 19 juni wordt dan bekendgemaakt wie de vijf beste kandidaten zijn die zich plaatsen voor de Nederlandse finale. Het grote aantal aanmeldingen laat zich verklaren, aldus het bestuur, door het geweldige prijzenpakket dat beschikbaar is gesteld door sponsoren en door de promotiecampagne voor de wedstrijd. Onder het sterke deelnemersveld bevinden zich zeer ervaren wedstrijdchefs en chefs van sterrenzaken.

Mystery Box
De Cookoff zal bestaan uit een opdracht op basis van een Mystery Box. Naast de ingrediënten uit de Mystery Box kunnen de kandidaten gebruik maken van producten en ingrediënten die op een merchandise tafel ter beschikking worden gesteld door de sponsoren en partners van Bocuse d’Or Nederland. In de drie uur durende Cookoff kunnen de chefs hun creativiteit en kwaliteiten tonen aan een nog samen te stellen vakjury. Deze zal in ieder geval bestaan uit SVH Meesterkoks en andere sterrenchefs. De Kookfabriek in Rotterdam is in dit geval een speciale wedstrijdsponsor van de Cookoff en stelt de ruimte voor de wedstrijd gratis ter beschikking. Het grote aantal aanmeldingen laat zien dat de wedstrijd Bocuse d’Or leeft als nooit tevoren in de Nederlandse gastronomie.

Nederlandse finale Bocuse d’Or 18 september 2023
Stichting Bocuse d’Or Nederland is opgericht om Nederlandse deelname aan de prestigieuze internationale Bocuse d’Or wedstrijden mogelijk te maken. Bocuse d’Or is de grootste gastronomische competitie van de wereld. Maximaal vijf kandidaten gaan de strijd met elkaar aan tijdens de Nederlandse finale maandag 18 september 2023 op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. De Europese finale is in Noorwegen op 19 en 20 maart 2024, gevolgd door de wereldfinale in Lyon in 2025.

Officiële partners
Deelname aan de prestigieuze internationale Bocuse d’Or wedstrijden wordt mogelijk gemaakt door de officiële partners van Bocuse d’Or Nederland: Perridon Holdings, CHEF Néstle Professional, Tork, BRITA, VanDrie Group, BModesto, Imperial Heritage Caviar, Koppert Cress, SVH, Le Nouveau Chef, François Geurds Group, Gastvrij Rotterdam, Entree, De RestaurantKrant, Spijker en Co en Raspberry Craft. Ook partner worden? Neem dan gerust contact op met het bestuur.

Voor meer informatie zie www.bocusedornederland.nl of neem contact op via info@bocusedornederland.nl.