Maandag 9 januari werden tijdens de opening van de Horecava de eerste exemplaren van het kinderboek Saffraan & Sjalot uitgereikt aan Dirk Beljaarts, algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Florentine Rijkmans, beursmanager Horecava. De boeken werden overhandigd door initiatiefnemers Ricardo Eshuis, directeur van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en recruitmentexpert en auteur Arjan Elbers. Saffraan & Sjalot is een uniek kinderboek en laat kinderen kennismaken met het leuke werk in de horeca. Het boek is alleen te koop bij verschillende Nederlandse horecabedrijven, waarbij een vast deel van de winst van het boek rechtstreeks naar de horecaondernemer gaat die het verkoopt.
Personeelstekort in de horeca tegengaan
Al voor de coronapandemie was er sprake van een personeelstekort in de horeca. De verschillende lockdowns zorgden ervoor dat meer horecaprofessionals hun heil zochten in andere sectoren. Een groot deel van deze horecamedewerkers keerde niet meer terug naar hun oude branche. Hierdoor is het personeelstekort anno 2023 nog groter. Nu alle restricties weg zijn kan de horeca weer volop draaien en omzet maken. Maar hoe doe je dit als het personeel er simpelweg niet (meer) is? Deze vraag hield Ricardo Eshuis, directeur van SVH, al langer bezig. Na de eerste lockdown is de campagne Ga voor gaaf, ga voor horeca! gestart: een positiviteitscampagne om duidelijk te maken hoe leuk leren en werken in de horeca is.
Daarnaast speelt bij Eshuis nog een belangrijke vraag als het gaat om nieuwe instroom in de sector: “Hoe kunnen we juist kinderen nu in aanraking laten komen met het mooiste vak ter wereld?” Er is op dit moment geen voorlichting voor kinderen in het basisonderwijs. SVH heeft als kerndoel het vergroten van de vakbekwaamheid in de horeca. Daarom ziet Eshuis het als zijn plicht om met SVH een onderdeel van de oplossing te zijn voor dit grote vraagstuk. Hij legde het vraagstuk voor aan recruitmentexpert Arjan Elbers. Elbers belde enkele dagen later terug met een niet alledaagse oplossing voor zijn vraag.
“We brengen de kinderen niet naar de horeca, we brengen de horeca naar de kinderen.”
Elbers stelde voor om een kinderboek uit te brengen. Een kinderboek dat bijdraagt aan een positief gevoel als het gaat om de horeca als sector om in te gaan werken. Elbers is ruim twintig jaar actief als ondernemer in recruitment en recruitmentmarketing (o.a. als oprichter/ recruitment strateeg van Getnoticed, oprichter van Guruz en voorzitter van Recruiters United). Daarnaast is Elbers blogger voor Frankwatching en auteur van het managementboek Het Recruitment Fundament en heeft een televisieprogramma How to get noticed op RTL 7. Schrijven is hem zeker niet vreemd.
Ook heeft Elbers zelf een opleiding genoten aan de middelbare hotelschool. Voordat hij zijn carrière in recruitment begon werkte Elbers – naast zijn studie – jaren in de horeca. Elbers stond er dan ook op het kinderboek zelf te schrijven. Hier kwam alles “samen” voor hem. Zoals hij zegt: “Dit is de gaafste recruitmentoplossing die ik in twintig jaar heb mogen bedenken en uitwerken.”
Alleen te koop in horecabedrijven
Eshuis was meteen enthousiast over het idee van Elbers om een kinderboek vol (horecabranche) employer branding op de markt te brengen. Dit is exact waar de horeca op zit te wachten. Al sparrend kwamen Eshuis en Elbers samen op een nog beter idee.
“Als we de horeca echt willen helpen, laten we het dan meteen goed doen.”
De maandenlange sluitingen tijdens corona, de slepende personeelscrisis en de huidige energiecrisis hebben grote impact gehad op de omzet van horecaondernemers. Eshuis: “Daarom wilden we ervoor zorgen dat de Nederlandse horeca ook wat geld kan verdienen aan het kinderboek.” Het boek is dan ook niet online of in de boekwinkel te koop. Het kinderboek is exclusief te koop in de verschillende Nederlandse horecabedrijven voor €15,00. Het horecabedrijf koopt het boek tegen kostprijs in voor €5,00 bij SVH. Door de aankoop van het boek wordt de horecaondernemer die het boek verkoopt gesteund. Om de verkoop te stimuleren bevat elk boekenpakket verschillende kleurplaten en 5 tafelkaarten waar duidelijk op staat dat €10,00 van de verkoopprijs voor de ondernemer is die het boek verkoopt. Tegelijk is het een stimulans om het boek zoveel mogelijk te verkopen in de bedrijven om zoveel mogelijk kids te bereiken.
Zo helpen SVH en Elbers de Nederlandse horeca met zowel hun werkgeversimago voor kinderen als een extra omzetpost na een hevige coronacrisis.
Saffraan & Sjalot
De titel van het kinderboek is Saffraan & Sjalot. Saffraan (11) en Sjalot (8) zijn broer en zus en bijzondere kinderen in de vierde generatie van de markante horecafamilie Roux. Ze werken deze zomer mee in hun (bekendste en meest bijzondere) restaurant: Het Zwarte Schaap. In dit restaurant is werkelijk alles anders.
Saffraan heeft net als zijn ouders en voorouders “de gave van smaak”. Hij ontdekt de meest geweldige nieuwe gerechten en smaakcombinaties in de keuken. Dat brengt hem zelfs tot een belangrijke kookwedstrijd in Parijs. Sjalot helpt haar tante in de bediening van Het Zwarte Schaap. Zij snapt waar de gasten van het restaurant pas echt blij van worden. Loopt alles uit de hand? Juist dan maakt Sjalot er het beste van.
Saffraan & Sjalot is een kinderboek voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Het staat vol verhalen en echte recepten om te maken. Twee collega’s van Elbers’ recruitmentmarketingbedrijf Getnoticed hebben de illustraties en opmaak van het boek verzorgd. Illustraties: Maaike Waterman-de Graef, opmaak: Kathy Janssen-Gubbels. Eindredactie door Izaäk Buwalda. www.saffraanensjalot.nl.
Ga voor Gaaf
Het uitbrengen van het boek is een nieuw onderdeel van de campagne Ga voor Gaaf. Er zullen meer activiteiten komen in 2023, specifiek gericht op jonge kinderen en op kinderen in het voorgezet onderwijs.
Fotobijschrift
V.l.n.r. Dirk Beljaarts, Ricardo Eshuis, Florentine Rijkmans en Arjan Elbers.