Mieke van Aspert is haar horecacarrière in 1988 in haar studententijd begonnen bij Café de Stoof in Nijmegen. Eenmaal afgestudeerd als historica, waarbij ze haar scriptie heeft gewijd aan het Nijmeegse brouwersgilde, is ze als trainer en consultant gaan werken bij Horeca Trainings- en Adviesbureau Lenting & Partners. Ze gaf trainingen vakbekwaamheid in het cafébedrijf en Biercertificaat, onder andere aan de studenten van de Grolsch Horeca Academie. Ook heeft ze in opdracht van Ton Lenting, eveneens SVH Meesterschenker, de rijke Nijmeegse bierhistorie laten herleven door het in een eigentijdse variant op de markt brengen van het Nijmeegse Molbier.
Dat was in 1995. Daarna heeft ze haar loopbaan voortgezet in de commerciële dienstverlening. Sinds 2007 werkt zij vanuit haar eigen bedrijf Van Aspert Business Consultancy met als specialisme verandermanagement en het realiseren van Social Return on Investment. Haar opleiding en ervaring in de horeca hebben haar hierin beïnvloed en gevormd. Klantgerichtheid, het bieden van gastvrijheid en je inleven in de wensen en verwachtingen van mensen zit diep in het DNA van de horecasector. Horecaprofessionals weten als geen ander dat, naast een goed product, alleen hierdoor toegevoegde waarde gerealiseerd kan worden. De kracht van deze competenties brengt zij nog dagelijks over in haar management- en coachingpraktijk.