Leerlingen van ROC Flevoland en Melanchthon Berkroden wisten zich dit jaar te onderscheiden bij de SVH Horeca Roadshow. 25 (v)mbo’ers wonnen een culinaire workshop waarvoor SVH Meesterkok Onno Kokmeijer op 4 juli jl. Hotel Okura in Amsterdam open stelde. Onno Kokmeijer van Okura’s toonaangevende restaurant Ciel Blue** over initiatieven zoals de SVH Horeca Roadshow: “Horeca is momenteel hot en de instroom voor horecaopleidingen is fantastisch. Maar de voortijdige uitstroom is ook hoog. Jongeren moeten zo vroeg mogelijk indrukken krijgen van horecawerk, om een overtuigde keuze te kunnen maken.”
Competitie
SVH bezoekt ieder schooljaar (v)mbo-scholen met de Horeca Roadshow. In deze Roadshow zit een competitie element. Vmbo’ers doen een kennistest en mbo’ers maken een carrière- piramide met elementen die belangrijk zijn om te slagen in de horeca. Klassen van ROC Flevoland en Melanchthon Berkroden (Berkel en Rodenrijs) presteerden het best en wonnen culinaire workshops bij vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam.
Workshops
Kokmeijer wilde dat de jongeren veel indrukken zouden opdoen. De (v)mbo’ers kregen een vlees- en visworkshop waarna ze hun eigen lunch moesten bereiden. Onno Kokmeijer en Ronald Oud, chef-kok van Taste of Okura, kregen tijdens de workshops medewerking van versvishandel Jan van As en horecaslagerij Chateaubriand. De vmbo’ers maakten kennis met producten als zeekraal, opperdoezers en asperges. De mbo-groep leerde over de vele culinaire toepassingen bij ieder deel van het lam.
Het overige deel van het dagprogramma werd verzorgd door SVH Wijnmeester Noël van Vanwittenbergh en delicatessengroothandel Vanilla Venture. Zij gaven workshops over (respectievelijk) wijn en specerijen.
Niveau op peil
Kokmeijer ziet voor ouders een belangrijke rol in jeugdige (horeca)vorming. “Wij moeten helpen om het niveau van het horecaonderwijs op peil te houden. Vooral nu er gaten vallen, doordat het kabinet minder geld beschikbaar stelt.”
SVH Roadshow
De SVH Horeca Roadshow is een gratis, interactief uur voor mbo- en vmbo-leerlingen. In de mbo-versie richten leerlingen zich op hun horecaloopbaan. Vmbo-jongeren hebben een eigen variant, waarin eerste- en tweedejaars leerlingen de veelzijdigheid van de horeca ontdekken. De Roadshow maakt deel uit van de instroomcampagne HorecaSterren, die de SVH voert in opdracht van werkgevers en werknemers uit de horeca. Doel is om jongeren een juiste beleving van horecabedrijven en -functies te geven, zodat zij overtuigd kunnen kiezen voor een opleiding en een beroep in de horeca. Vmbo’ers waardeerden de Roadshow met een 8,3. Ook mbo-leerlingen gaven een ruime 8.