Goed gastheerschap is essentieel in de horeca

10 januari, 2013

Goed gastheerschap is essentieel in de horeca

Tijdens de leerlingendag van de Horecava stond het XpertPlaza volledig in het teken van ‘Ren je Rot’. Het evenement waarmee organiserende partijen Stichting Voorlichting Leerlingen, FNV Horeca en SVH aandacht vragen voor goed gastheerschap in de horeca. De deelnemers werden gejureerd door SVH Meestergastheer Johan Kragtwijk van Grand Restaurant Karel V in Utrecht en Jessica Snoek, de winnares van Ren je Rot 2012.

Leerlingen gastheer/-vrouw gingen op verschillende aspecten van het gastheerschap de strijd met elkaar aan. Gelet werd op vakbekwaamheid, service, presentatie en natuurlijk snelheid. Zo werden de deelnemers geconfronteerd met ‘gasten’ uit het publiek die een gerecht bestelden. De taak aan de deelnemers was om daarbij een passend drankje te adviseren. Jurylid Johan Kragtwijk: “Een gastheer of gastvrouw moet natuurlijk een goede uitstraling hebben en goed gekleed zijn. Maar goede communicatie met de gast is wat mij betreft het belangrijkste”.

In de finale streden Nienke Leegwater van het Horizon College in Heerhugowaard en Michiel de Ronde van het Mondriaan College Den Haag om de hoofdprijs: Een etiquetteworkshop gegeven door Butler Laurens. De uitdaging was om met verschillende glazen de hoogste toren te bouwen. Nienke bleek het beste bestemd tegen de stress. Waar de toren van Michiel vlak voor tijd in elkaar stortte bleef de toren van Nienke fier overeind staan. Naast de workshop ontvingen beide finalisten het SVH leerboek ‘Aan de slag met Wijn’ uit handen van Johan Kragtwijk.