SVH feliciteert Alfons Graumans en Mark van Gaal

17 september, 2012

SVH feliciteert Alfons Graumans en Mark van Gaal

Alfons Graumans (33) van Alfons IJscreaties in Rijsbergen en Mark van Gaal (44) van IJs en Spijs in Haps zijn geïnaugureerd als SVH Meesterijsbereider. Beiden hebben dit jaar met goed resultaat de Meesterproef afgelegd. De nieuwe SVH Meesterijsbereiders werden een dag lang in hun eigen bedrijf gevolgd. Graumans en van Gaal werden beoordeeld door de leden van de Plaatselijke Commissie Meesterproef SVH Meesterijsbereider. Nederland telt momenteel achtentwintig ambachtelijke ijsbereiders die in het bezit zijn van de hoogste graad van vakbekwaamheid in de horeca.

Alfons Graumans, Alfons IJscreaties
Graumans, van oorsprong banketbakker, kwam in aanraking met het ijsvak tijdens zijn werk bij Huize van Wely in Noordwijk. Werken met een puur product als ijs, de gedrevenheid van zijn collega’s en het feit dat er geen concessies werden gedaan aan kwaliteit, deed hem beseffen waar zijn roeping lag: op ambachtelijke manier ijs bereiden. Graumans werd officieel geïnaugureerd door Marjon de Hoon-Veelenturf, wethouder Maatschappij en Dienstverlening van de Gemeente Zundert. De wethouder is trots dat de titel SVH Meesterijsbereider is behaald door een van de jongste ondernemers van de gemeente Zundert. “Succesvol ondernemen is niet alleen afhankelijk van een kansrijk initiatief en een goed bedrijfsplan, maar zeker ook van passie en vakmanschap. Het vakmanschap wordt hier meer dan onderstreept en het behalen van deze titel dwingt des te meer respect af en is maar voor weinigen weggelegd”, aldus de wethouder.

Mark van Gaal, IJs en Spijs
Van Gaal heeft sinds 1980 tot en met 2006 zijn opleiding gehad in de banketbakkerij. In 2006 startte Van Gaal, na het behalen van de benodigde diploma’s van het IJscentrum Wageningen en SVH, samen met zijn vrouw Jade IJs en Spijs in Haps. Van Gaal is naar eigen zeggen geïnfecteerd met het minst gevaarlijke, maar zeer besmettelijke virus dat er bestaat: het ijsvirus. Bij het afnemen van de Meesterproef was de commissie in het bijzonder onder de indruk van de creatie “Look-Ei-Like”: een eierdopje met een mousse van yuzu en sinaasappel met een dooier van mangogelei en met een tube met lycheezalf apart geserveerd. Van Gaal kreeg tijdens de inauguratie in Landgoed Jachtslot de Mookerheide in Molenhoek, de officiële versierselen uitgereikt door Frank Visser, eigenaar van Visser Chocolade in Schimmert.

SVH
SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) staat voor het bevorderen van de professionaliteit in de horeca. De organisatie ziet vakbekwaamheid als onlosmakelijk onderdeel van een professionele sector. Daartoe biedt SVH ondernemers en werknemers producten en diensten op het gebied van werken en leren in de horeca. Een overzicht van alle producten en diensten kunt u vinden op www.svh.nl.

Meisterstück
Tijdens het tekenen van de diploma’s kregen Graumans en Van Gaal uit handen van Carsten Klint, secretaris SVH Meestertitels, een Montblanc-pen als blijvend aandenken aan hun unieke prestatie. De pen draagt de naam Meisterstück en is mede daarom een toepasselijk cadeau voor iedere nieuwe SVH Meester, dankzij de samenwerking die in oktober 2011 is aangegaan tussen juwelier Schaap en Citroen, SVH en het wereldwijd bekende merk Montblanc.