Meesterkoks op Horecava bron van inspiratie voor vakbekwaamheid

7 januari, 2013

Meesterkoks op Horecava bron van inspiratie voor vakbekwaamheid

Horecavabezoekers werden maandag getrakteerd op waar vakmanschap met masterclasses door SVH Meesterkoks Paul van der Bunt (De Leuf**) en Edwin Vinke (De Kromme Watergang**). Het slotstuk van de dag werd verzorgd door de Franse Meesterkok Guy Krenzer, van het culinaire imperium Maison Lenotre in Parijs.

Gemotiveerde medewerkers zijn altijd welkom!
Duurzaamheid stond centraal in de gerechten. Paul van der Bunt koos voor een vegetarisch gerecht. “Ik ben zelf voorstander van vegetarische gerechten. Ik heb gekozen voor gemarineerde cilindertjes van rode biet met daarbij mayonaise van mierikswortel.” Wie van de deelnemers hij in zijn eigen keuken wel kan gebruiken? “Eigenlijk hebben wij altijd gemotiveerde mensen nodig. En gemotiveerd zijn deze deelnemers dus daar zal het niet aan liggen.” SVH Meesterkok Edwin Vinke inspireerde de horecavabezoekers met een regionaal gerecht; Zeeuwse schelvis waarbij hij gebruik maakte van vijf verschillende soorten algen. “Eigenlijk zijn het allemaal streekproducten. Voor de ingrediënten maak ik gebruik van producten uit onze eigen tuin.” De Franse meesterkok Guy Krenzer sloot de eerste dag met masterclasses af. Speciaal voor de Horecava bereidde hij een Tiramisu gerecht. “Ideaal om te verassen tijdens Valentijnsdag”, aldus Krenzer.

Vakbekwaamheid vergroten
Franse en Nederlandse Meesterkoks zetten zich samen met SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) in om de vakbekwaamheid in de Nederlandse horeca te vergroten. Zij zijn de aangewezen professionals om te inspireren en te overtuigen dat vakmanschap loont. In de branche is nog steeds sprake van een hoge in- en uitstroom en is slechts 30% van de medewerkers geschoold voor een horecaberoep. SVH Meesters, in het bezit van de hoogste graad van vakbekwaamheid, vervullen een belangrijke ambassadeursrol in de horeca. Zij motiveren medewerkers en leerlingen om zich te ontwikkelen in hun beroep door kennis te delen en vergroten hiermee de beroepstrots.

SVH
SVH staat voor het bevorderen van de professionaliteit in de horeca. De organisatie positioneert zich op de vakbekwaamheid als onlosmakelijk onderdeel van een professionele sector. Daartoe biedt SVH ondernemers en werknemers oplossingen op het gebied van werken en leren in de horeca. Daarnaast voert SVH campagnes die bijdragen aan het versterken van de aantrekkingskracht van de horeca voor potentiële werknemers, en die de beroepstrots vergroten en medewerkers blijvend verbinden aan de horeca.

XpertPlaza Horecava 2013
De Horecava is het nationale platform voor professionals in de foodservice-industrie. Het XpertPlaza is de plek waar ondernemers en medewerkers expertise en inspiratie opdoen op het gebied van vakmanschap, veiligheid en ondernemerschap in de horeca. Op het XpertPlaza in hal 9 staan de samenwerkende partners zoals het bedrijfschap Horeca en Catering, FNV Horeca, Horecava, Kenwerk, het Koksgilde, Koninklijke Horeca Nederland, het Pensioenfonds Horeca & Catering , SVH en Stichting Voorlichting Leerlingen bijeen. Vanuit een nieuw concept en met spraakmakende onderwerpen worden bezoekers geïnformeerd en vooral ook geïnspireerd. Het XpertPlaza heeft een ware ‘festival setting’, inclusief theatertenten, een fonteinbar, diverse podia en knusse zitjes.