Koninklijke onderscheiding voor SVH Meesterijsbereider

24 augustus, 2012

Koninklijke onderscheiding voor SVH Meesterijsbereider

Op woensdag 21 augustus heeft SVH Meester ijsbereider Maarten Colijn (58) uit handen van de burgemeester van Rhenen, de heer van Oostrum, de Koninklijke onderscheiding gekregen. Zijn bijzondere bijdrage aan de sector Fastservice en inzet voor het horecaonderwijs en de IJsbranche in het algemeen zijn de aanleiding om hem te onderscheiden tot Lid in de orde van Oranje Nassau. In het bijzijn van zijn familie, personeel, collega SVH Meesterijsbereiders, verenigd in IJsTop, een afvaardiging van KHN, bedrijfschap, HBD, SVH, IJscentrum en de VAIJ werd Maarten Colijn verrast in het Ouwehands Dierenpark.

Prijsuitreiking
Maarten Colijn werd verrast toen hij bij het ijsberenverblijf werd ontvangen door zijn vrienden, familie en genodigden uit de horecabranche die enorme waardering hebben voor het werk dat hij heeft verricht voor de horeca en daarbuiten. Maarten had voor deze dag de opdracht gekregen om speciaal ijsberenijs te maken voor de winnaars van een prijsvraag. De burgemeester zou de kinderen bij het ijsberenverblijf feliciteren met hun prijs bij de pasgeboren ijsbeertjes. Pas te midden van zijn familie, vrienden en vele relaties in het Ouwehands Dierenpark kreeg Maarten door dat hém iets bijzonders te wachten stond.

Inzet voor ondernemers
Maarten is een bijzondere ondernemer die met zijn ervaring en vakkennis ook de collega-ondernemers graag ondersteunt. Vele bestuurlijke functies heeft hij al vervult, waardoor hij een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het vakmanschap, onderwijs en imago van de sector Fastservice. Als ondernemer gaat Maarten pragmatisch aan het werk door naast overleg ook praktisch invulling te geven aan het vakmanschap. Zo werden de vakwedstrijden Lekkerste Broodje van Nederland uitgebouwd tot een prestigieuze wedstrijd die landelijke belangstelling krijgt. Ook gaf hij daar een maatschappelijke betekenis aan door mensen met een verstandelijke handicap een podium te geven.

Over Maarten Colijn
IJs maken is zijn grote passie. Ruim 3 decennia lang maakt Maarten al Ambachtelijk IJs. Eerst voor zijn cafetaria die nu gerund wordt door zijn zoon en later vanuit zijn IJssalon Martino die hij nu samen met zijn dochter Sanne runt aan het Frederik van de Paltshof 48 centraal gelegen in het winkelhart van Rhenen. Afgelopen Koninginnedag trakteerde Maarten en Sanne de Koninklijke familie nog op zijn Ambachtelijke IJsjes.

Sinds 2010 is hij SVH Meesterijsbereider geworden en draagt daarmee de hoogste graad van vakbekwaamheid in de horeca. Maarten is een vakman die met ondernemerskwaliteiten ook in diverse besturen zijn kennis kan delen. Zo was hij 15 jaar bestuurder bij KHN en is onder zijn leiding ruim 12 jaar geleden het IJscentrum opgericht. Zijn inzet reikte overigens verder dan de horeca. Zo heeft hij zich bijvoorbeeld ook actief ingezet voor de ondernemersbelangen in zijn woonplaats Rhenen.