Eerste Italiaan in Nederland haalt de titel SVH Meesterijsbereider

23 mei, 2012

Eerste Italiaan in Nederland haalt de titel SVH Meesterijsbereider

Gian Maria Da Fies, eigenaar van IJssalon San Marco in Amersfoort, is geïnaugureerd als SVH Meesterijsbereider. Da Fies ondertekende samen met Bob Schut van Stichting Vakbekwaamheid Horeca en SVH Meesterijsbereider Luk Blok het diploma. Da Fies is de eerste Italiaan in Nederland die deze titel mag dragen. De versierselen die bij deze officiële Meestertitel horen, werden uitgereikt door de medeoprichter van de vereniging voor Italiaanse ambachtelijke ijsbereiders (ITAL), Italo de Lorenzo. In Nederland zijn in totaal dertig SVH Meesterijsbereiders die garant staan voor de beste kwaliteit in ambachtelijk bereid ijs en die de hoogst haalbare graad van vakbekwaamheid hebben bereikt.

Meesterproef
SVH Meesterijsbereider Luc Blok (eigenaar van IJssalon Luciano in Wassenaar en IJssalon van het Jaar 2012), nam samen met SVH Meesterijsbereider Peter van der Poel (eigenaar Van der Poel IJssalons in Hengelo en Enschede) en secretaris Carsten Klint (SVH) de Meesterproef van Da Fies af.

Blok: “Wat een kennis, wat een genot om met deze gepassioneerde vakman over ijs te praten. Zijn smaken zijn vol, puur en herkenbaar en ik ben onder de indruk van de geweldige bereidingswijzen.” Da Fies werd gedurende drie dagdelen op meer dan honderd punten beoordeeld.

Pure smaken en kleuren
Volgens Schut had Da Fies voor zijn Meesterproef, vanzelfsprekend, Italië als thema gekozen. Schut: “Hij verwerkte ingrediënten als hazelnoten uit Piemonte en pistache uit Sicilië. Deze werden bijvoorbeeld met vanille verwerkt in een ijstaart. Daarnaast maakte hij nog een ijstaart met sinaasappel-, grapefruit- en citroenijs. Bijzonder was en mint-bonbon, geplaatst op een stokje zoethout en als lolly in droplikeur gedoopt. Daarbij kwam de munt uit Piemonte en de droplikeur uit Calabria. Hij haalde saffraan uit Abruzzo en maakte hiervan saffraanijs dat op een koekje met witte chocolade en gepofte rijst werd gelegd.

Da Fies werkt veel met biologische en natuurlijke producten en dat vind je terug in de pure smaken en kleuren.” Namens de gerenommeerde juwelier Schaap en Citroen bood Schut een Montblanc-pen aan om het diploma te ondertekenen en als blijvend aandenken aan de unieke prestatie van Da Fies.

Bescheiden
Da Fies, een hardwerkende en bescheiden Italiaan uit Mareno di Piave in Noord-Italië, heeft twee ijssalons in Amersfoort (Langestraat en Leusderweg). Hij blijft bescheiden onder alle loftuitingen: “Ik ben nog steeds dezelfde Gian Maria en blijf op dezelfde gepassioneerde manier met mijn vak bezig. Toch was ik er nu klaar voor om de Meesterproef SVH Meesterijsbereider af te leggen. Hoewel het wel een confrontatie is en wel wat op het spel zet. Het belangrijkste nu is om met deze titel de nieuwe generatie ambachtelijke ijsbereiders enthousiast te maken en te houden voor het vak en mijn kennis over te dragen”, aldus Da Fies.

Meestertitel
Naast SVH Meesterijsbereider bestaan de titels SVH Meesterkok, SVH Meestergastheer, SVH Wijnmeester en SVH Meesterschenker. De SVH Meestertitel is de hoogst haalbare graad van vakbekwaamheid in de Nederlandse horeca en bestaat sinds 1980.